
Okresní soud Praha – západ  

Karmelitská 19 

118 15 Praha 21 

 

V Praze dne 19. 9. 2018 

 

 

Žalobce: Rudná pro život z.s., IČ: 01633546, se sídlem Oblouková 

1302/3, 252 19 Rudná 

  

  

 

Žalovaný: Technické služby Rudná a.s., IČ: 61673056, se sídlem 

Poštovní 133/4, 252 19 Rudná 

  

 

 

Žaloba o uložení povinnosti 

zveřejnit odpověď dle §14 zák. 

46/2000 Sb.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Přílohy dle textu 

 

 

 

 



 

I. 

1. Žalovaný je vydavatelem periodika – měsíčníku Život v Rudné, reg. č. MK ČR č 

12578 (dále jen „Časopis“). Dne 27. 7. 2018 byl tomto časopise v čísle 

označeném 7-8 v na stránkách 8 a 9 uveřejněn článek „Rudenská voda v 

předvolebním období aneb co o nás napsali“ (dále jen „Článek“), jehož autorem 

je Ing. Patrik Eckert, ředitel Technických služeb Rudná a.s. (dále jen „Autor“) 

V tomto článku bylo uvedeno větší množství nepravdivých tvrzení směřovaných 

proti žalobci. Zejména se jednalo o informace o údajném účelovém založení 

žalobce a napadení objektivity periodika vydávaného žalobcem. 

2. Žalobce postupoval v souladu s ustanoveními zákona 46/2000 Sb., tiskový zákon, 

ve znění pozdějších předpisů (dále jen „TisZ“) když dne 20.8.2018, ve lhůtě 

stanovené § 12 odst. 3 TisZ, (tj. do 30 dnů od uveřejnění napadeného sdělení) 

vyzval žalovaného k uveřejnění odpovědi dle § 10 TisZ. Žalovaný měl v souladu s 

§ 13 odst. 3 TisZ uveřejnit odpověď nejpozději v nejbližším následujícím vydání 

Časopisu (tj. ve vydání č. 9 ze dne 7. 9. 2018). Žalovaný však odpověď 

neuveřejnil. Z výše uvedených důvodů, ve lhůtě k tomu určené v § 14 odst. 2 

TisZ (tj. do 15 dnů od uplynutí lhůty pro uveřejnění odpovědi) podává 

žalobce tuto žalobu, jíž odůvodňuje následovně.    

Důkaz: měsíčník Život v Rudné, číslo 7-8/2018, vydaný dne 27. 7. 2018 

měsíčník Život v Rudné, číslo 9/2018, vydaný dne 7.9.2018 

dopis žalobce žalovanému označený jako Život v Rudné č. 7-8/2018 – 

žádost o odpověď 

aktuální výpis žalobce ze spolkového rejstříku 

aktuální výpis žalovaného z obchodního rejstříku 

 

II. 

3. Vydavatelem Článku je žalovaný, neboli akciová společnost vlastněná městem 

Rudná. Autorem článku je ředitel žalovaného, neboli akciové společnosti 

vlastněné městem Rudná. Předsedou představenstva žalovaného, neboli akciové 

společnosti vlastněné městem Rudná, je současný starosta města Rudná a zároveň 

kandidát na starostu sdružení „NEZÁVISLÍ KANDIDÁTI RUDNÁ“ (dále jen 

„NK Rudná“) Lubomír Kocman. Žalobce je spolkem ucházejícím se v tomto 

volebním období o přízeň voličů v letošních komunálních volbách. Zřejmě se tedy 

jedná o zneužití postavení starosty a vydavatele Časopisu ve prospěch politického 

sdružení NK Rudna a tedy o pokus o ovlivnění výsledků letošních komunálních 

voleb. V demokratickém právním státě není možné, aby subjekt  (ačkoliv 

zvolený v demokratických volbách) využíval veřejnou moc a veřejné 

prostředky k vlastní propagaci a k útokům proti politickým konkurentům. 

Dle článku 5 zákona 1/1993 Sb. (Ústava České republiky) platí, že „Politický 

systém je založen na svobodném a dobrovolném vzniku a volné soutěži politických 

fstran respektujících základní demokratické principy a odmítajících násilí jako 

prostředek k prosazování svých zájmů.“ Jedním ze základních demokratických 

principů je rovnost – ať už stejná váha hlasu, či rovnost v politické soutěži. Tento 

princip politické sdružení NK RUDNÁ porušuje, když prostřednictvím svých 



zástupců ovlivňuje výkon veřejné moci (i když se jedná „jen“ o správu obecního 

majetku) tak, aby poškodil politické konkurenty. 

4. Žalovaný z pozice autority (oficiálního zástupce občanů obce Rudná) tvrdí, že 

žalobce lže, zastírá pravdu, manipuluje s fakty, a to vše ve jménu předvolební 

kampaně, čímž se snaží vytvořit mediální obraz žalobce jako nedůvěryhodného 

spolku, jehož slovu se nedá věřit. Ve skutečnosti je to právě sdružení NK 

RUDNÁ, které prostřednictvím žalovaného používá nekalých prostředků 

v předvolebním boji, když například využívá Časopisu k sebeprezentaci, 

napadání žalobce a ovlivnění veřejného mínění ve svůj prospěch. Tomu 

odpovídá například obsah Časopisu, který je v podstatě sebeprezentací 

starosty, zástupce NK RUDNÁ, který je současně předsedou představenstva 

žalovaného. Nekalé prostředky žalobce spatřuje i v tom, že žalovaný, jehož 

předsedou představenstva je starosta města Rudná a současně zástupce 

sdružení NK RUDNÁ, odmítl zveřejnění, byť za úhradu, petit žalobce za 

snížení ceny vody v Rudné. Žalovaný opakovaně a záměrně poškozuje svými 

lživými výroky pověst a dobré jméno žalobce. 

Důkaz: Časopisem Život v Rudné, č. 7-8 a č. 9/2018 

  Vyjádřením žalovaného o odmítnutí zveřejnění petice 

5. V Článku žalovaný uvedl řadu nepravdivých tvrzení. Autor v prvním odstavci 

předmětného článku implikuje, že žalobce je nově vzniklý, účelově založený 

spolek. Opak je však pravdou, žalobce vznikl již roku 2013 a do spolkového 

rejstříku byl zapsán ke dni 1.1.2014.  

Důkaz: výpis žalobce ze spolkového rejstříku 

6. V Článku žalovaný uvedl, že žalobce se tématu vodovodů věnuje až v poslední 

době a že téma vodného a stočného využívá pouze v rámci předvolební kampaně. 

Toto tvrzení je opět nepravdivé, ve skutečnosti se žalobce tomuto tématu 

věnuje od svého vzniku, což vyplývá z žalobcových webových stránek 

www.rudnaprozivot.cz. Na těchto stránkách jsou dlouhodobě publikovány články 

týkající se problematiky nakládání s vodami v obci Rudná. Jedná se např. o články 

Křišťálově čistý přivaděč ze dne 1. 7. 2014, Vodné a stočné – 4 roky platíme dle 

špatně spočítané ceny“ ze dne 1. 7. 2014, Podněty pro zastupitelstvo ze dne 30. 6. 

2015, Návrh rozpočtu Rudná 2016 a co se nám na něm nezdá ze dne 7. 1. 2016, 

Aktualizováno 11/6/2018! Petice „Stop zdražování vody v Rudné“, kterou, jak je 

uvedeno výše, žalovaný odmítl v časopise Život v Rudné zveřejnit, Jak 

pokračujeme? ze dne 4. 6. 2018, První vlaštovka na cestě za levnější vodou? ze 

dne 20. 6. 2018, Zastupitelstvo projednalo náš otevřený dopis! Cena vody může jít 

dolů ze dne 28. 6. 2018. 

Důkazy:  článek „Rudenská voda v předvolebním období aneb co o nás napsali“ 

ze dne 27.7.2018 uveřejněný v časopise Život v Rudné 

článek Křišťálově čistý přivaděč ze dne 1. 7. 2014 uveřejněný na 

www.rudnaprozivot.cz 

článek Vodné a stočné – 4 roky platíme dle špatně spočítané ceny“ ze 

dne 1. 7. 2014 uveřejněný na www.rudnaprozivot.cz 

článek Podněty pro zastupitelstvo ze dne 30. 6. 2015 uveřejněný na 

www.rudnaprozivobt.cz 

http://www.rudnaprozivobt.cz/


článek Návrh rozpočtu Rudná 2016 a co se nám na něm nezdá ze dne 

7. 1. 2016 uveřejněný na www.rudnaprozivot.cz 

článek Aktualizováno 11/6/2018! Petice „Stop zdražování vody v 

Rudné“. Jak pokračujeme? Ze dne 4. 6. 2018 uveřejněný na 

www.rudnaprozivot.cz 

článek První vlaštovka na cestě za levnější vodou? ze dne 20. 6. 2018 

uveřejněný na www.rudnaprozivot.cz 

článek Zastupitelstvo projednalo náš otevřený dopis! Cena vody může 

jít dolů ze dne 28. 6. 2018 uveřejněný na www.rudnaprozivot.cz 

vyjádřením žalovaného o odmítnutí zveřejnění petice 

7. V Článku byla dále zveřejněna informace, že žalobce vydává periodikum 

Rudenský objektiv, o němž žalovaný tvrdí: „ačkoliv nese časopis název 

„Rudenský objektiv“, objektivních, ale hlavně úplných informací je v něm o 

vodném a stočném pramálo.“ Žalovaný výslovně uvádí, že “Informace uvedené v 

tomto časopise jsou postaveny na vytržených informacích (jak autor sám uvádí 

střípcích), které zazněly z úst jednotlivých účastníků jednání Zastupitelstva města 

dne 27. 6. 2018.“ Tímto sdělením útočí žalovaný nejen na časopis Rudenských 

objektiv, ale zároveň na dobré jméno a pověst žalobce, když obviňuje žalobce 

z poskytování neobjektivních informací a manipulace s fakty. Uvádí přitom 

skutečnosti týkající se pouze Článku. Již z toho je zřejmé, že tvrzení žalovaného 

není pravdivé.  

8. Pomine-li tedy žalobce, že tvrzení žalovaného o nepravdivosti se týkající toliko 

Článku a nikoli Časopisu jako takového, pak žalobce zdůrazňuje, že článek je 

založen na autentických výrocích pronesených na jednání zastupitelstva dne 

27. 6. 2018, navíc žalobce přímo v žalovaným kritizovaném článku 

v Rudenském objektivu uvádí odkaz na nesestříhaný videozáznam z jednání 

zastupitelstva, a to právě proto, aby byly uvedené výroky prezentovány 

v celém kontextu. Existenci videozáznamu dokonce žalovaný v Článku 

opomněl zmínit. 

Důkazy: Článek z časopisu Rudenský objektiv, číslo 1/2018 „Střípky ze zasedání 

zastupitelstva proč je v Rudné tak drahá voda?“ 

článek „Rudenská voda v předvolebním období aneb co o nás napsali“ 

ze dne 27.7.2018 uveřejněný v časopise Život v Rudné 

9. K článkům v Rudenském objektivu dále žalovaný tvrdí: „V časopise byla dále 

uveřejněna informace, kterou poskytl pan zastupitel Gabriel Kovács při jednání 

zastupitelstva. Informoval zastupitele a ostatní přítomné na jednání, že: „cena 

vody v novém vodovodním přivaděči od společnosti PVK a.s. je o 4,50 Kč za 1 m3 

dražší než u bývalého dodavatele VAK Beroun.“ Tuto nepravdivou informaci na 

místě vyvrátil ředitel TSR doložitelným tvrzením, že je tomu naopak. V tomto roce 

nakupuje společnost TSR od společnosti PVK a.s. vodu předanou o 3,17 Kč/m3 

levněji, než od společnosti VaK Beroun. V minulých letech byl rozdíl cen ještě 

větší. Je nutno položit si otázku, proč tato informace nebyla v časopise 

zveřejněna.“ Ve skutečnosti žádné vyvrácení informace o ceně za m3 vody na 

jednání zastupitelstva nezaznělo, jak potvrzuje videozáznam z jednání 

zastupitelstva. Žalobce tedy informaci o ceně za m3 vody v časopise neuvedl, 

protože k takovému vyvrácení na jednání zastupitelstva nedošlo. To, že 

http://www.rudnaprozivot.cz/


k vyvrácení této informace nedošlo, potvrzuje i zastupitel Gabriel Kovács, 

který ji zveřejnil na svém facebookovém profilu. Žalovaný tedy uvádí 

výslovně nepravdivé informace s úmyslem poškodit dobré jméno a pověst 

žalobce, to vše navíc v období blízkému volbám, v nichž žalobce postavil své 

kandidáty.   

Důkaz: zvukový záznam dostupný na https://rudnaprozivot.cz/voda/ 

Článek z časopisu Rudenský objektiv, číslo 1/2018 „Střípky ze 

zasedání zastupitelstva proč je v Rudné tak drahá voda?“ 

článek „Rudenská voda v předvolebním období aneb co o nás napsali“ 

ze dne 27.7.2018 uveřejněný v časopise Život v Rudné 

screenshot konverzace Gabriela Kovácse na sociální síti Facebook 

10. Žalovaný dále v Článku píše: „Musím si položit otázku, jak dlouho ještě bude tato 

historická chyba TSR lacině používána v předvolebních kampaních. Tato stejná 

otázka se týká také vodovodního přivaděče Zličín - Rudná – Chýně. Způsob a 

průběh výběrového řízení na dodavatele stavby řešil Úřad pro ochranu 

hospodářské soutěže. V letošním roce tento úřad na základě soudního přezkumu 

věci u Krajského soudu v Brně zastavil správní řízení se společností TSR s 

odůvodněním, že nebyly zjištěny důvody pro uložení sankce. Tím byly definitivně 

ukončeny pochybnosti ve věci výběrového řízení na dodavatele stavby přivaděče.“ 

Žalovaný tedy tvrdí, že již nejsou žádné pochybnosti o průběhu výběrového řízení 

a obviňuje žalobce z laciného využití této kauzy v předvolebním boji. Je pravdou, 

že v dané kauze skutečně nedošlo k udělení pokuty, avšak nikoliv protože ÚOHS 

neshledal pochybení, ale protože v průběhu řízení nabyla účinnosti úprava zákona 

příznivější pro žalovaného, a ačkoliv bylo konstatováno závažné pochybení 

žalovaného, nebyla udělena pokuta. Interpretace žalovaného si zjevně klade za cíl 

klamat veřejnost a je součástí útoku na žalobce s cílem poškodit pověst a dobré 

jméno žalobce, který o kauze informuje pravdivě. 

Důkazy: rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ze dne 4. 4. 2018, 

sp. zn. S64/2014/VZ-08180/2018/511/MCH 

    

III. 

11. Z výše uvedených důvodů žádá žalobce nadepsaný soud, aby vydal následující 

rozsudek: 

I. Žalovaný je povinen do 30 dnů od právní moci tohoto rozsudku 

uveřejnit v měsíčníku Život v Rudné odpověď následujícího znění: 

V Životě v Rudné (č. 7-8/2018) uvedl ředitel TS Rudná Patrik Eckert 

ve svém článku „Rudenská voda v předvolebním období“ ve snaze 

obhájit cenu vody celou řadu nepravdivých tvrzení. Reagujeme 

alespoň na část z nich. 

1) Nejsme žádným „nově vzniklým spolkem“, jak ředitel Eckert tvrdí. 

Proti předražené ceně vody bojuje náš spolek „Rudná pro život“ z.s. 

již prakticky od svého vzniku v roce 2013, což lze snadno ověřit 

návštěvou našeho webu rudnaprozivot.cz. 



2) Ohrazujeme se dále proti tvrzení, že „Ačkoliv nese (náš spolkový – 

pozn.) časopis název „Rudenský objektiv“, objektivních, ale hlavně 

úplných informací je v něm o vodném a stočném pramálo.“ Náš časopis 

publikoval autentické výroky z jednání zastupitelů, a především 

uvedl odkaz na kompletní a nesestříhaný videozáznam z jednání 

zastupitelstva k tématu vodného a stočného, tzn. poskytl čtenářům 

úplnou a objektivní informaci. Existenci videozáznamu ředitel TS 

Rudná čtenářům ve svém článku zatajil a upřel tak čtenářům 

možnost ověřit si sdělované informace. 

3) Toto video vyvrací také další nepravdivé tvrzení ředitele Eckerta: 

„V časopise byla dále uveřejněna informace, kterou poskytl pan 

zastupitel Gabriel Kovács při jednání zastupitelstva. Informoval 

zastupitele a ostatní přítomné na jednání, že: „cena vody v novém 

vodovodním přivaděči od společnosti PVK a.s. je o 4,50 Kč za 1 m3 

dražší než u bývalého dodavatele VAK Beroun.“ Tuto nepravdivou 

informaci na místě vyvrátil ředitel TSR doložitelným tvrzením, že je 

tomu naopak. V tomto roce nakupuje společnost TSR od společnosti 

PVK a.s. vodu předanou o 3,17 Kč/m3 levněji, než od společnosti VaK 

Beroun. V minulých letech byl rozdíl cen ještě větší. Je nutno položit 

si otázku, proč tato informace nebyla v časopise zveřejněna. “ 

Jak se může kdokoliv přesvědčit shlédnutím videozáznamu na 

https://rudnaprozivot.cz/voda, k žádnému vyvracení „nepravdivé“ 

informace na místě nedošlo, což je také odpověď na otázku, proč tato 

informace nebyla v časopise zveřejněna. Nezávislým důkazem této 

skutečnosti je i svědectví spoluaktéra celé události zastupitele za hnutí 

ANO Gabriela Kovácse, který tuto informaci dokonce zveřejnil na 

svém facebookovém profilu. 

4) Další nepravdivou informací je také pokus ředitele TS Rudná 

rozptýlit letité pochybnosti o průběhu výběrového řízení na stavbu 

sporného vodovodního přivaděče. Ředitel TS Rudná v článku uvádí, 

že Úřad na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) na základě 

soudního přezkumu zastavil správní řízení ve věci nekorektního 

výběrového řízení s odůvodněním, že nebyly zjištěny důvody pro 

udělení sankce, čímž mají být pochybnosti o výběrovém řízení 

definitivně ukončeny. Pravý opak je však pravdou. ÚOHS naopak i 

na základě soudního přezkumu výslovně potvrdil, že výběrové řízení 

proběhlo v rozporu se zákonem platným v době výběru dodavatele. 

Postup při výběru mohl významně ovlivnit cenu zakázky, což je 

klíčová informace pro občany platící drahou vodu. Důvodem pro 

upuštění od pokuty, kterou původně TS Rudná za nekorektní výběr 

dodavatele vodovodního přivaděče dostaly (150.000 Kč), byla novější 

(pro pachatele deliktu příznivější) právní úprava, ke které se při 

stanovení trestu musí s ohledem na ústavní práva přihlédnout. 

Interpretace zrušení pokuty jako potvrzení korektnosti výběrového 

řízení jen klame veřejnost, která stavbu vodovodního přivaděče 

zaplatila a ve vodném stále platí (splatit se musí ještě úvěr ve výši 

téměř 13. mil. Kč). Vždyť ani za promlčený trestný čin nemůže nastat 

trest. To ale přece nemění nic na tom, že se čin stal a že jeho škodlivé 



následky trvají. A nepotrestání pachatele z důvodu promlčení nelze 

obětem činu vysvětlovat jako důkaz toho, že k činu nedošlo. Ověřit 

tyto skutečnosti lze na našem webu, na kde jsme obě rozhodnutí 

ÚOHS publikovali. 

II. Žalovaný je povinen žalobci do 3 dnů od právní moci rozsudku 

uhradit náklady řízení. 

 

 

Rudná pro život z.s. 

 


