Neuvěřitelné zdůvodnění Stavebního úřadu Rudná …..co vy na to?
Již několikrát jsme se ptali přímo starosty Kocmana a několikrát byl tento dotaz vznesen i na Zastupitelstvu, proč již nejsou zveřejňovány dokumenty stavebního úřadu na internetové adrese www.mestorudna.cz. Jednoduše nám bylo sděleno, že vzhledem ke změně zákonů již toto úřad dělat nemusí !!! Namítali jsme, že to snad není o tom, zda Stavební úřad musí nebo nemusí tyto informace publikovat dle zákonů, ale že umístění informací o stavebních akcích je pro zvýšení informovanosti občanů a rovněž transparentnosti. Přece jen každý z nás by se raději dozvěděl, že se vedle něj chystá stavba nového bytového domu nebo dílny autoservisu.
Jaký byl můj údiv, když jsem včera našel na webu města dokument s názvem „Sdělení“. Po otevření tohoto souboru jsem našel toto odůvodnění vedoucí Stavebního úřadu ing. Vodičkové. Takže dokumenty se už nezveřejňují a díky tomu jich na webu ubude, a to je podle stavebního úřadu přece skvělé! Jste také tak štastni, že úřad nás „nezahlcuje“ informacemi na webu?
No koukám jako blázen…. a co vy? Jak to vidíte vy? Rozumíte tomu? Napište nám reakci.
Tereza
28. 4. 2014 at 13:30Dobrý den,
osobně nechápu pojem specifický případ územního řízení.
Může mi jej někdo vysvětlit?
Děkuji
Jirka za Spolek společně pro Rudnou
28. 4. 2014 at 20:26Dobrý večer Terezo. Děkuji za Váš dotaz. Jelikož i pro mne nejsou pojmy srozumitelné, přeposlal jsem Váš dotaz na vedoucí SÚ ing. Vodičkovou s žádostí o vysvětlení pojmu. Pevně věřím, že odpověď nenechá na sebe dlouho čekat. Osobně se domnívám, že se jako občané Rudné musíme více ptát co a proč se dělá nebo nedělá….
Jirka za Spolek společně pro Rudnou
30. 4. 2014 at 9:40Terezo, zde je vyjádření vedoucí SÚ k vašemu jednoduchému dotazu. Nevím zda tato odpověď Vám vše objasnila, ale já mohu říci, že mne neuspokojila. Pořád jsem se nedozvěděl, proč každý občan v Rudné nemůže vědět, co za akce se na SÚ vypisují, schvalují atd. Toto ještě do nedávna fungovalo a přeci žádný zákon nezakázal vyvěsit informace na Internetovou vývěsku. Technologie na to jsou také. Takže je to jen o tom, jestli chce být město transparentní, nebo ne. A budeme jen rádi, když nás o tom přesvědčí, třeba tak, že to zase začnou zveřejňovat.
Takže tady je ta odpověď, co jsme dostali.
Jirka
Od: Ing. Adéla Vodičková
Předmět: RE: Dotaz občana
Datum: 29. dubna 2014 14:29:40 GMT+2
Kopie: ‚Ing. Jan Náprstek‘ , ‚Daniela Jirečková‘
Přeji dobrý den,
jedná se o řízení k umístění záměrů dle §87 odst.2 zákona č.183/2006Sb.o územním plánování a stavebním řádu, stavební zákon (dále jen „SZ“), na který procesně navazuje znění §92 a 94a)SZ. A dále se jedná o tzv. Zjednodušené územní řízení dle §95 SZ, ve kterém za podmínek stanovených v §95 odst.1 SZ lze projednat jakýkoliv záměr, pokud o zjednodušené územní řízení požádá žadatel. Specifická jsou v tom, že se jedná o typy územního řízení, která jsou v praxi vedená zcela výjimečně, naprostá většina předložených záměrů je řešena dle §87 odst.1 SZ.
Níže uvádím plné znění uvedených paragrafů stavebního zákona, pro úplnost doplňuji znění §144 správního řádu – řízení s velkým počtem účastníků:
§87 SZ- Zahájení řízení územního řízení
§87 odst. (1) Stavební úřad oznámí zahájení územního řízení a k projednání žádosti nařídí ústní jednání, a je-li to účelné, spojí jej s ohledáním na místě; oznámení o konání ústního jednání se doručí nejméně 15 dnů předem. Stavební úřad může upustit od ústního jednání, jsou-li mu dobře známy poměry v území a žádost poskytuje dostatečný podklad pro posouzení záměru. Upustí-li stavební úřad od ústního jednání, stanoví lhůtu, do kdy mohou účastníci řízení uplatnit námitky a dotčené orgány závazná stanoviska; tato lhůta nesmí být kratší než 15 dnů. Oznámení o zahájení územního řízení a další úkony v řízení se doručují účastníkům řízení a dotčeným orgánům jednotlivě, nejde-li o řízení s velkým počtem účastníků; v řízení s velkým počtem účastníků se oznámení o zahájení řízení a další úkony v řízení doručují účastníkům řízení uvedeným v § 85 odst. 1 a v § 85 odst. 2 písm. a) a dotčeným orgánům jednotlivě.
§87 odst.(2) V případech záměrů posuzovaných ve zjišťovacím řízení, nebo pro které bylo vydáno stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí, anebo záměrů umisťovaných v území, ve kterém nebyl vydán územní plán, stavební úřad nařídí k projednání žádosti veřejné ústní jednání. Pro doručování oznámení o zahájení územního řízení a dalších úkonů v řízení se použije odstavec 1 obdobně; konání veřejného ústního jednání se oznamuje veřejnosti veřejnou vyhláškou, která musí být vyvěšena nejméně 30 dnů předem. Po tuto dobu musí stavební úřad umožnit každému nahlédnout do podkladů pro vydání rozhodnutí. Žadatel zajistí, aby informace o jeho záměru a o tom, že podal žádost o vydání územního rozhodnutí, byla bezodkladně poté, co bylo oznámeno zahájení územního řízení a nařízeno veřejné ústní jednání, vyvěšena na místě určeném stavebním úřadem v oznámení, a to do doby konání veřejného ústního jednání. Informace obsahuje údaje o žadateli, o předmětu územního řízení a o veřejném ústním jednání. Součástí informace je grafické vyjádření záměru, popřípadě jiný podklad, z něhož lze usuzovat na architektonickou a urbanistickou podobu záměru a na jeho vliv na okolí. Pokud žadatel uvedenou povinnost nesplní, stavební úřad nařídí opakované veřejné ústní jednání, pokud mělo porušení této povinnosti žadatele za následek zkrácení práv účastníků územního řízení. V případě, že se neprokáže opak, má se za to, že žadatel povinnost vyvěšení informace splnil.
§92 SZ– Územní rozhodnutí
§92 odst. (3) Územní rozhodnutí se doručuje podle § 87 odst. 1 až 3. V případě doručování územního rozhodnutí veřejnou vyhláškou se v něm účastníci řízení podle § 85 odst. 2 písm. b) identifikují označením pozemků a staveb evidovaných v katastru nemovitostí dotčených vlivem záměru.
§94a) SZ- Společné územní a stavební řízení
§94 a)odst. (3) V případech záměrů posuzovaných ve zjišťovacím řízení, nebo pro které bylo vydáno stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí, anebo záměrů umisťovaných v území, ve kterém nebyl vydán územní plán, stavební úřad nařídí k projednání žádosti veřejné ústní jednání a postupuje podle § 87 odst. 2. Pro uplatnění závazných stanovisek dotčených orgánů, námitek účastníků společného řízení a připomínek veřejnosti se použijí § 89 a 114 obdobně.
§95 SZ- Zjednodušené územní řízení
§95 odst. (1) Stavební úřad rozhodne o umístění stavby, o změně využití území, o změně vlivu užívání stavby na území a o dělení nebo scelování pozemků ve zjednodušeném územním řízení, jestliže
a) záměr je v zastavěném území nebo v zastavitelné ploše,
b) záměr nevyžaduje posouzení vlivů na životní prostředí,
c) žádost je doložena závaznými stanovisky, popřípadě rozhodnutími dotčených orgánů,
d) žádost je doložena souhlasem účastníků řízení, kteří mají vlastnická nebo jiná věcná práva k pozemkům nebo stavbám na nich, jež jsou předmětem územního řízení nebo mají společnou hranici s těmito pozemky; souhlas s navrhovaným záměrem musí být vyznačen na situačním výkresu.
§95 odst.(3) Pokud žádost nesplňuje podmínky pro zjednodušené územní řízení, stavební úřad rozhodne usnesením o provedení územního řízení; toto usnesení se oznamuje pouze žadateli a nelze se proti němu odvolat. Lhůta pro vydání rozhodnutí začíná běžet od právní moci usnesení podle věty první. Žádost o vydání rozhodnutí ve zjednodušeném územním řízení se dále projednává v územním řízení podle § 87 až 92. Pokud žádost splňuje podmínky pro zjednodušené územní řízení, stavební úřad posoudí záměr žadatele podle § 90, vyhotoví návrh výroku rozhodnutí, který vyvěsí na úřední desce po dobu 15 dnů; návrh výroku se doručí žadateli a dotčeným orgánům jednotlivě.
§95 odst.(4) Žadatel zajistí, aby informace o návrhu výroku rozhodnutí byla bezodkladně poté, co jej žadatel obdrží, vyvěšena na místě určeném v něm stavebním úřadem, a to po dobu 15 dnů. Informace obsahuje údaje o žadateli, o předmětu územního řízení a o veřejném ústním jednání. Součástí informace je grafické vyjádření záměru, popřípadě jiný podklad, z něhož lze usuzovat o architektonické nebo urbanistické podobě záměru a o jeho vlivu na okolí. Pokud žadatel informaci nevyvěsí, stavební úřad opakuje vyvěšení návrhu výroku rozhodnutí na úřední desce podle odstavce 3, nebo rozhodne usnesením o provedení územního řízení, pokud mělo porušení této povinnosti žadatele za následek zkrácení práv účastníků územního řízení. V případě, že se neprokáže opak, má se za to, že žadatel povinnost vyvěšení informace splnil.
§144 zákona č.500/2004Sb. správního řádu – Řízení s velkým počtem účastníků
(1) Nestanoví-li zvláštní zákon jinak, rozumí se řízením s velkým počtem účastníků řízení s více než 30 účastníky.
(2) Účastníky v řízení s velkým počtem účastníků lze o zahájení řízení uvědomit veřejnou vyhláškou. Řízení je zahájeno uplynutím lhůty stanovené ve veřejné vyhlášce; lhůta nesmí být kratší než 15 dnů ode dne vyvěšení veřejné vyhlášky na úřední desce.
(3) V řízení s velkým počtem účastníků lze výzvu podle § 36 odst. 3 pro účastníky podle § 27 odst. 2 nahradit zveřejněním konceptu výrokové části a odůvodnění rozhodnutí s uvedením, v jaké lhůtě, kde a jakým způsobem lze proti konceptu podávat námitky a navrhovat doplnění řízení. Po zveřejnění konceptu nelze uplatňovat námitky, které účastník mohl uplatnit již dříve v řízení.
(4) Pokud je v řízení s velkým počtem účastníků ustanovován opatrovník, může být jedna osoba ustanovena opatrovníkem pro více účastníků, jejichž zájmy si neodporují.
(5) V řízení s velkým počtem účastníků správní orgán účastníky uvědomí o podaném odvolání veřejnou vyhláškou, v níž určí lhůtu k podání vyjádření, která nesmí být kratší než 5 dnů. Odvolatel není povinen podávat odvolání s potřebným počtem stejnopisů podle § 82 odst. 2.
(6) V řízení s velkým počtem účastníků řízení lze doručovat písemnosti, včetně písemností uvedených v § 19 odst. 4, veřejnou vyhláškou. To se netýká účastníků řízení uvedených v § 27 odst. 1, kteří jsou správnímu orgánu známi; těmto účastníkům řízení se doručuje jednotlivě.
S pozdravem
Ing. Adéla Vodičková
vedoucí stavebního úřadu MěÚ Rudná
Masarykova 94, 252 19 Rudná
Tereza
30. 4. 2014 at 18:25Dobrý den,
viděla bych to asi tak jako vy.
Zákon, dle mého názoru, nezakazuje úřadu zveřejňovat údaje na úřední desce, pouze redukuje případy, ve kterých tak musí učinit. A úřad si svou práci samozřejmě zjenodušší a navíc nikdo přeci nemusí vědět všechno. Víte kolik špíny se tak zamete pod koberec a když pak dojde na lámání chleba, tak úřad řekne, že se o to občané měli zajímat dříve. Jak prosté. Tyto praktiky jdou napříč republikou.