Close

A co děti, mají si kde hrát?

…aneb jak dopadla dopravní studie, jejímž cílem mělo údajně být zklidnění dopravy v Rudné.

Několik let se diskutuje o tom, že v lokalitě kolem Hořelického náměstí a přilehlých ulic je potřeba uklidnit dopravu, vyřešit parkovací stání, přemýšlet o tom, že tu není téměř žádný prostor, kde si mohou maminky sednout s kočárky, děti běhat, hrát si a tak podobně. Postupem času jsme si zvykli, koneckonců ulice jsou široké, a díky tomu, že je zde Obytná zóna, mají děti alespoň na těch ulicích přednost před auty, takže tu mohou dovádět, učit se jezdit na kole, a my dospělí si zase můžeme v klidu popovídat. Občas se přiřítí nějaký řidič, který nepochopil, že tu lidi taky žijí, takže chytneme děti, uskočíme bokem, myslíme si své.

S nadějí jsme čekali, co přinese Dopravní studie. A výsledek – zhoršení stavu.

Z původní Obytné zóny – která dává alespoň nějaká práva a výhody na stranu obyvatel a dětí, se stane Zóna 30 km/h, která dává jednoznačně přednost autům a řidičům.

Většina lidí moc netuší, v čem je rozdíl, přece 30 km v hodině je relativně pomalá jízda, tak proč ne. Ale rozdíl je tu, a velký.

  1. V „Obytné zoně“ si mohou děti hrát na ulici, mohou zde chodit chodci, a řidiči to musí respektovat. V „Zone 30 km“ má přednost řidič, a dítě ani chodec na ulici nepatří
  2. V „Obytné zoně“ musí radnice vyznačit místa k parkování, a auta mají parkovat jen na vyznačených místech. V „zoně 30km“ to neplatí, a každý může parkovat, kde chce.
  3. A jako perlička nás dorazil argument, proč se nedá Obytná zona vyhlásit pro ulici v Aleji, kde je škola, a kde je velký pohyb dětí. Víte proč? Protože by si děti zvykly, že mohou běhat po ulici, a to je nežádoucí. Proboha, kde jinde než u školy by měli řidiči respektovat fakt, že si mají dát pozor, aby jim tam nějaké dítě nevběhlo?
  4. No a poslední důvod, proč tu nemůže být Obytná zóna je fakt, že řidiči, který jede pomalu více než 1 minutu, by mohly povolit nervy (v obytné zóně je 20 km/h). A naše lokalita je prostě moc velká na to, aby to za minutu přejel, tak to nemůže být obytná zóna. Proboha, zase ti řidiči. Neměli bychom jim tu raději postavit závodní okruh?

Rozdílů mezi zónami je samozřejmě více, koneckonců můžete si pročíst přiloženou dopravní studii, je tam toho na 50 stran.

Takže – jaké je doporučení pro Rudnou? Odmontovat značky „Obytná zona“, a místo nich umístit značky 30km/h.

Skutečně jsme chtěli, aby se stav zhoršil? Chceme, aby mezi domy kde bydlíme, měla přednost jen auta? Není to podobné jako u kruhového objezdu, kde nám radnice argumentovala, že hlavním cílem je  umožnit hladký průjezd řidičů městem (nedávný souboj občanů proti městu, kdy město nechtělo na kruhovou křižovatku namalovat přechody pro chodce, protože by chodci zdržovali dopravu…..bylo to hezky v diskusi na webu města, než to starosta smazal),

No, a asi je zbytečné se ptát, kde si teda mají ty děti hrát. Ne že by ulice byla ideálním hříštěm, ale nic jiného tu není a aspoň v obytné zoně by byli nějak chránění….. po novém už nebudou, a alternativu radnice nemá. Občane, poraď si sám.

dopravní studie KOMPLET_15_04_28

 

Napsat komentář